Vanliga frågor


Vanliga frågor (FAQ)

1. Spelet fungerar inte (som det ska). Vad ska jag göra?

Det kan bero på flera saker. Kontrollera noga alla följande punkter.

  1. Till onlinespelen måste du ha tre (gratis) program rätt installerade i din dator: Java, Shockwave och Flash. För att vara säker på att du har (den senaste versionen av) dessa program kan du kontrollera dina insticksprogram med länken Kontrollera om din webbläsare har den senaste versionen av dessa insticksprogram" högst upp på denna sida.
  2. Vissa spel fungerar korrekt endast i webbläsaren Internet Explorer (IE). Pröva att spela spelet i IE om du inte använder IE just nu. Andra spel kan fungera bättre i den alternativa webbläsaren Firefox, som du kan ladda ned på http://www.getfirefox.com
  3. Det är möjligt att spelet inte fungerar, på grund av att din internetanslutning är för långsam. Vissa spel kan ta flera minuter på sig att ladda med en långsam anslutning.
  4. Vissa spel är länkade till utvecklarens webbplats. Om den har problem, kan det hända att spelet inte fungerar korrekt på vår webbplats. Spelet fungerar oftast bra igen dagen efter.
  5. Det kan också vara så att din brandväggs inställningar är för stränga och inte tillåter cookies. De flesta av våra spel kommer att försöka placera cookies på din dator. Du bör överväga att ändra din brandväggs inställningar för vår webbplats.

2. Spelet fungerade bra till en början, men inte längre. Vad ska jag göra?

Antagligen har Java inte blivit korrekt installerat. Du kan lösa detta genom att följa dessa steg:

  • Starta Internet Explorer
  • Välj "Verktyg"
  • Välj "Internetalternativ"
  • Välj fliken "Säkerhet"
  • Klicka på "Anpassad nivå"

Välj "Aktivera" på alla ställen där ordet "Java" nämns.

Kontrollera även följande:

  • Starta Internet Explorer
  • Välj "Verktyg"
  • Välj "Internetalternativ"
  • Välj "Avancerat"

Var säker på att markera "Java (sun)" och att avmarkera "Microsoft VM". Om detta inte hade någon effekt, var god och försök att spela spelet i den alternativa webbläsaren Firefox (ladda ned den via länken i första frågan).

3. Jag vill att Spela.se ska vara min startsida. Hur gör jag det?

För att göra Spela.se till din startsida, var god gå till "Inställningar" i Startmenyn. Välj "Internetalternativ". Fyll i i fältet. Klicka på "Verkställ" och sedan "OK".

4. Hur lägger jag till ett spel till "Mina Spel"?

När du hittar ett spel på vår webbsida som du verkligen tycker om, kan du spara det under "Mina spel". Under varje spel hittar du en grå knapp som säger "Lägg till i Mina spel". Om du klickar på denna knapp, kommer spelet att läggas till på din Spelsida. Kom ihåg att detta endast fungerar på en dator, exempelvis din dator hemma. Det fungerar inte på en delad dator, exempelvis den i skolan eller på jobbet.

5. Jag köpte ett spel, men jag har inte fått e-postbrevet med min registreringskod. När får jag det?

Du bör få ett e-postmeddelande som svar med registreringskoden inom en timma. Om du inte får det, kolla i din e-postmapp för skräppost eller spam. Med registreringskoden kan du ladda ned spelet på din dator, vilket låter dig spela spelet när som helst. Spara e-postmeddelandet med registreringskoden så att du kan spela spelet igen efter ominstallation av din dator. Det kan också vara så att leveransen av ditt spel är försenad, på grund av att du har begärt spelet på CD. I sådana fall kan det dröja upp till 4 veckor innan spelet kommer. Var god och ha tålamod.

6. Kan ni göra något åt antalet koreanska/kinesiska spel?

Även om vi förstår att de flesta av er inte talar koreanska eller kinesiska, är vårt främsta mål att ha spel med hög kvalitet på vår webbplats. Se spelen utvecklas ofta i Kina eller Korea. Återigen skulle vi vilja ha fler engelskspråkiga spel på vår sida, men det finns helt enkelt inte lika många sådana av hög kvalitet. Av den anledningen har vi en blandning av engelska och kinesiska/koreanska spel.

7. Kan jag sänka ljudet på spelet?

I vissa spel kan du välja att stänga av ljudet, men i de flesta fall behöver du bara stänga av din dators ljud om ljudet stör dig.

8. Jag vill byta min länk/banner med er. Är det möjligt?

Tyvärr, vi byter inte länkar eller banner med någon. Alla annonser på vår sajt är kommersiella. Om du är intresserad av att annonsera på vår webbplats, vänligen välja att "Avsägande" till SPIL GAMES B.V. hemsida på alla frågor som rör annonser på vår webbplats.

9. Kan jag spela era spel med joystick?

Observera att kontrollerna för våra spel utgörs av ditt tangentbord och datormus. Det är inte möjligt att spela med en joystick eller någon annan spelutrustning.

10. Kan jag prenumerera på er sajt?

Det är inte nödvändigt att prenumerera på vår spelportal. Du behöver bara klicka och kan sedan omedelbart spela valfritt spel. Det finns bara några få spel där vi ber dig fylla i information, som är frivillig.

11. Kan jag ladda ned spelen till min mobiltelefon?

Spelen på vår spelportal är inte anpassade för att laddas ned till mobiltelefon. Om du har en mobil med internetanslutning, kan du naturligtvis försöka att spela dem, men det är inte så spelen är tänkta att spelas.